Flaggstängerna faller på Holmön

Ingenstans lyser ljusen från gårdsgranarna lika klart som på Holmön. Mörkret är djupast då ingen snö konkurrerar om att reflektera skenet. I natt var det minusgrader för första gången på länge och frosten ligger kvar som vita sevärdheter i det toviga gräset. Gården ser ut som frisyren på en punkrockare.

Det har varit blåsigt i höst. Sålunda har en ny sammanslutning uppstått på ön, FFF, Fallna Flaggstängers Förening. Mitt emot Affär'n åkte toppen och en meter av stockholmaren P-A Rydelius stång. En knapp kilometer därifrån, ganska nära växthuset, lade sig umebon Cecilia Flodströms flaggstång. Själv stod jag i köket och kokade mitt eftermiddagskaffe. Radion talade om att Carl Bildt sålt sina aktier i Vostok Nafta. Då såg jag något blågult vispa runt i skyn och med ett brak dunsade flaggstången med husbondsvimpeln i backen, missande telefonledningen med dryga metern. Min vän, den indiske astrologen V.G. Panicker i Kerala, hade inte behövt peta bland i sina magiska snäckor särskilt länge för att upptäcka gudomliga tecken i synkroniseringen.

Då det lugnade sig tog jag motorsågen och kapade stången i lagom delar. Bitarna kan vara bra att ha som rullor till någon roddbåt i Byviken i sommar. Den tjockaste delen fastnade i ställningen och jag hämtade en kofot för att bända loss den. Det där gillade inte vänster knä och jag fick kraftig slagsida. Ett telefonsamtal (ingen telefonkö här inte) och på tröskeln stod en riktig sjuksköterska. Aila Grubbström arbetar på Holmöns Servicehus. Goda råd, precis rätt medicin, och ett par kryckor som hon lånat i skolan. På kvällen kom Olle Nygren. Han hade hört om incidenten och överräckte även han en krycka.

Så fungerar mänsklig omtanke på en ö långt ute i havet där människorna, som Olles fru Tora brukar säga, " är för lite många".

Min pappas morbror var socialantropolog och bodde ett par år i början av 1900-talet på en ö utanför Nya Guinea. Han hade hoppats finna ett orört naturfolk som levde i total inbördes enighet på sin paradisö. Tji fick han. Öborna var till och med deltidskannibaler, de åt bara fastlänningar.

Kanske är viljan och förmågan att tänka själv varje öbos priviliegium. På sin ö omges hon av en strandlinje som gör henne till sin egen medelpunkt. Därför var det märkligt att alla flaggstängerna ramlade åt samma håll.

CALLE HÅRD

GÖR HOLMÖN TILL EUROPAS KULTURHUVUDSTADSÖ 2014.


Kommentarer
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Har C.Bildt fått höra några Panicker-tecken?
Vi är föresten lite "för lite många" här i inlandet också :-)

Postat av: åke sandström

Invid Byviken bodde pensionären "Lucke" (eg. Ludvik Karlsson), och vid hans lilla stuga stod en gammal flaggstång, f.ö. inte heller långt från förbipasserande byväg. -- Det är nog bäst att du fäller flaggstången, innan den ramlar av sig själv. Och då kan du få den över stugan din, eller kanske på någon oskyldig människa. -- Nog står den under min livstid, blev svaret.

Några år gick, och en morgon hittades Lucke död i sin säng. Någon dag därefter blåste flaggstången omkull.

2009-09-19 @ 10:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0