Kameran och bilden

Nu avviker jag kanske från det som alla vill att jag ska blogga om-Umeå Open-men det bryr mig inte så mycket. Projektledaren för Kulturhuvudstadsåret, Fredrik Lindegren får väl stämma mig då.
Så här ser han ut, om ni inte visste det redan:
Fredrik Lindegren

Jag skulle hellre vilja tala om mitt största intresse näst musiken, som är fotografering.
Förra året startade  jag eget företag för att kunna förverkliga min dröm att kunna tjäna pengar på mitt plåtande. Firman är fortfarande i uppstartsfasen men jag har fått ett gäng kunder, gjort en egen hemsida och plåtat en massa fina människor.

Det pratas ju ofta om att det publiceras så hemska och morbida bilder i tryckta medier idag. Men var det så mycket bättre förr? Jag plockade fram en av mina fotoböcker ur bokhyllan; "Kamera 60" heter den och är ett  samlingsverk med bilder från nyhetsåret 1960 sammanställt av Gert Engström och med texter av Jolo.
82793-36

Jag häpnade första gången jag bläddrade igenom den. Några exempel:

  • Ruth Snyder, dömd för att ha mördat sin make, fotograferad under pågående avrättning i elektriska stolen i Sing-Sing. Det är suddigt, det är vulgärt.
  • Två älgjägare vådaskjutna till döds utanför Råneå. Liken ligger i förgrunden med händerna fastknutna över magen. I bakgrunden står resten av jaktlaget och ser mest likgiltiga ut.
  • Birmingham; en 60-årig man klättrar ut på en balustrad för att ta sitt liv. På bilden sitter han med benen dinglande över kanten. Han har två tekoppar bredvid sig som han druckit ur.
  • Den otäckaste av bilderna, den som hemsöker mig långt efter att jag stängt boken är den på poliskonstapel Lars-Olof Jansson som hukande springer över en frusen sjö. I famnen håller han en livlös sjuåring. Sjuåringen och hans äldre kamrat hade hamnat i en råk när de tolkat på skridskor på isen utanför Arvika, barnets liv var redan förlorat då bilden togs.
  • Och så den sista av mina exempel, en bild som jag inte ens tror att Expressen eller Aftonbladet skulle trycka; den blott 25-åriga taxichauförren Berit Lundqvist, rånmördad längs en övergiven skogsväg i Bandhagen. På fotografiet, taget utifrån och lite ovanför taxibilen ser man hennes kropp inne i kupén, märkligt hopsjunken över ratten.
 Vad vill jag ha sagt med det här egentligen? Kanske att nyhetsfotografierna har varit minst lika råa förr, om inte råare ibland.
Det finns ju naturligtvis humoristiska inslag i Kamera 60 också, en naken tjej som jagar bort en ilsken svan med ett metspö är helt absurd och komisk. Ett måste i den fotointresserades bokhylla, om du frågar mig.

---

Det var allt för mig och mitt bloggande. Hoppas att vi får kulturhuvstadsåret 2014 som en följd av mina alerta och välformulerade inlägg.

Adjö.

Kommentarer
Postat av: Korven

Han verkar ju sansad och förnuftig, den där projektledaren Lindegren. Iallafall om man ska döma av bilden.

2006-08-23 @ 08:08:22
Postat av: Andreas

Haha!
Det där är ingenting mot hur han EGENTLIGEN är : )

2006-08-23 @ 09:12:15
URL: http://www.umeaopen.se
Postat av: Åsa Sandström

jojo, sjukt dåligt uppdaterad blogg. Har ni fortfarande tjorv med Telia? Lägger du all tid på Facebook? Vad händer?

2008-02-06 @ 11:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0